Scratch
Met Scratch kun je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties programmeren en je creaties delen met andere in de online gemeenschap. Scratch helpt jonge mensen leren creatief te denken, systematisch te redeneren en samen te werken, en bij het opdoen van essentiële vaardigheden voor het leven in de 21ste eeuw. Scratch is een project van de Lifelong Kindergarten Group van het MIT Media Lab. Het wordt gratis verspreid.
Alle Scratch-programma’s van de Conductors Band zijn te vinden op de site van Scratch (http://scratch.mit.edu/) bij de zoekterm ‘rapucation‘. Bij alle Scratch-programma’s, kun je door te drukken op de knop ‘bekijk van binnen’ het programma aanpassen aan je eigen wensen. Als je je wijzigingen wilt opslaan, maak dan eerst een account aan op deze site: https://scratch.mit.edu/
Als je een scratchprogramma opent, zie je aan de rechterkant een beknopte handleiding.
Hieronder zie je bij een aantal programma’s een uitgebreide handleiding.
Inhoud
Ritme noteren en uitvoeren
Deze vier programma’s kun je gebruiken op een vaste computers en laptop en iPad. Een toetsenbord is nodig bij het invoeren van een ritme.
Met deze programma’s maak je snel een ritmes. Hieronder zie je bij elk van de vier programma’s een legenda met daaronder een link naar het betreffende programma in Scratch én een link naar de bijbehorende handleiding.
Groepjes van
twee tellen:
invoeren met
vier letters: D F J K
vraagteken (improviseren):
invoeren met cijfer 5
Groepjes van
anderhalve tel:
invoeren met
drie letters: S D F
vraagteken (improviseren):
invoeren met cijfer 5
Unique selling point
Vooral de snelheid waarmee je een ritme kunt noteren, maakt deze vier programma’s voor docenten interessant. Bovendien heb je voor deze vier programma’s geen professioneel softwarepakket nodig hebt zoals encore, notation of sybelius. Bij die programma’s voer je ritmes in met een midikeyboard. Bij de bonvenstaande vier programma’s heb je geen midikeyboard nodig.
Wat kun je als docent doen met deze programma’s?
- Solfège: een leerling voert een ritme uit, een andere leerling noteert het ritme met een van deze vier Scratchprogramma. Tegelijkertijd noteert een derde leerling het ritme handmatig. Controleer of beide notaties overeenkomen.
- Speel een beat af. Maak in groepjes van twee bij deze beat een ritme. De docent gebruikt een van deze programma’s om ritmes die leerlingen bedenken te noteren.
Als er een paar ritmes zijn bedacht, Verdeel je de groep twee of meer partijen en voert iedere partij een afgesproken regel uit. - Hoketus: Bij hoketus speel je om de beurt. Wat de een niet speelt, speelt de ander. Bij elk van de vier programma’s is een voorbeeld van hoketus te zien.
De ‘Mood’ van muziek aanpassen
Nu volgt een beschrijving van twee Scratchprogramma’s waarmee je de energie/stemming/mood kunt aanpassen. In de rechter kolom hieronder zie de legenda van een Scratchprogramma waarbij je zowel de mood kunt veranderen als ook kunt wisselen tussen vier verschillende blues versies in dezelfde toonsoort. Je bedient dit programma ofwel op de hieronder beschreven manier ofwel met het MoodsCarpet.
Zie voor meer informatie het Bluesproject
Hieronder de legenda van programma’s waarbij je de mood van één blues kunt veranderen.
Binnen elk programma kun je de blues op vier verschillende manieren laten veranderen. Meer informatie daarover in de Handleiding + linken naar Scratchprogramma’s
Toepassingen
- Deze programma zijn ervoor bedoeld om muziek bij te maken (music minus one). Je kunt erbij zingen, dansen, een instrument bespelen, scatten (je stem gebruiken als instrument) of erbij rappen.
- Maak met behulp van de handleiding een eigen nummer dat van stemming verandert.
Als je meespeelt met moods, zul je merken dat elke ‘Mood’ een andere energie heeft, en dat die ‘Mood’ jouw manier van spelen beïnvloedt.
Samples afspelen met je Keyboard
Dit programma genaamd Paddenstoel open je met deze link: https://scratch.mit.edu/projects/27022129/. Ook kun je klikken op de afbeelding hieronder.
Dit Scratch-programma verbindt elke toets van je toetsenbord met een geluid. Dit programma is geïnspireerd door de paddenstoel die stond in de Klankspeeltuin in het Muziekgebouw aan het IJ. Bekijk rechts hieronder de tutorial over hoe je zelf samples opneemt en toevoegt aan jouw versie van het programma.
Toepassing paddenstoel
Bij het maken van een improvisatie of bij een hoorspel kun geluid maken met je stem of met instrumenten. Je kunt ook gebruik maken van samples.
- Maak een muziekstuk met instrumenten en met stemmen en voeg daar samples aan toe.
- Beluister eerste de geluiden en schrijf daar dan een hoorspel bij!
Om het programma met samples te openen, klik je op het plaatje hierboven. Dan kom je bij deze pagina:
https://scratch.mit.edu/projects/27022129/
Als de pagina is geladen, klik dan linksboven op de groene vlag om het programma te starten. Let op: Scratch programma’s werken wel op windows of apple computers, niet op telefoons omdat je daar geen toetsenbord hebt. In de afbeelding hieronder zie je welke geluiden er zijn toegewezen aan toetsen. Links zie je per rij een andere icoon van Moods. Dit bied je de mogelijkheid de geluiden te rangschikken in vier categorieën.
Joek van Montfort – Docent informatica op het MLA, Montessorie Lyceum Amsterdam. | Joek van Montfort begeleidt Johan ’t Hart bij het maken van Scratch-Programma’s. |
Davey Raabe – Drummer Conductors Band | Davey Raabe maakt voor de Conductors Band tutorials. Twee van deze tutorials voor de Scratch-programma’s de Paddenstoel en 4Moods zie je hierboven. |
John Somers – Docent informatica aan de Hva | Het doel van het de Scratch-programma van de Conductors Band is dat anderen die gaan gebruiken. John heeft adviezen gegeven over je de code kunt verkorten van de Scratch-programma’s die wij maken. Nu is het programma beter uit te leggen aan nieuwe gebruikers. |
Theo Koster | Theo heeft advies gegeven over het gebruik van vector afbeeldingen. In het programma Moods zijn die nu in gebruik. |